23948sdkhjf

Nu satsar Starbucks hårt i Sverige

Kaffekedjan Starbucks och norska Umoe Restaurants (TGI Fridays) inleder expansion i centrala Stockholm. Starbucks skriver också ett samarbetsavtal med ICA så nu är det expansion i Sverige som gäller. Sedan tidigare arbetar man tillsammans med SSP på flygplatser och järnvägsstationer.
Starbucks Coffee Company och Umoe restaurants inleder sin expansion i Sverige med etableringen av ett antal flaggskeppsbutiker i centrala Stockholm. Den första flaggskeppsenheten kommer att öppna senare i år på Kungsgatan 2 på Stureplan och fler flaggskeppsenheter blir det i centrala Stockholm.

Kris Engskov, vd för Starbucks EMEA, kommenterar expansionen:
– Vi är stolta över att öka vår närvaro i Sverige genom licenserade partnerskap som en del av vår tillväxtstrategi i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt att ytterligare utveckla Starbucks på platser där våra kunder vill och förväntar sig att vi finns. Den första flaggskeppsbutiken i Sverige är en avgörande milstolpe för oss.

Joannis Vendrig, Executive Vice President Starbucks & Blender inom Umoe Restaurants, kommenterar:
– Det är en ära att få öppna den första svenska Starbucksenheten utanför centralstationer och flygplatser i centrala Stockholm. Det är en väldigt bra startpunkt för ytterligare tillväxt i Sverige och ett viktigt steg, inte bara för Starbucks i Sverige utan också för Umoe Restaurants i Sverige.

Utöver etableringen i centrala Stockholm tillkännager Starbucks EMEA också att de har ingått ett nytt samarbetsavtal med ICA Sverige för att öppna Starbucksenheter i anslutning till ICAs butiker över hela Sverige.

De senaste två åren har Starbucks mer än tredubblat antal enheter i Skandinavien. Partnerskapet med Umoe restaurants och ICA kommer att vara en del av en ytterligare tillväxt i Sverige under de kommande åren, med expansion i nya kanaler. Partnerskapet med ICA öppnar dörren till ytterligare en kanal där tillväxten förväntas vara hög vilket kommer bidra till Starbucks utveckling i Sverige. Den första butiken förväntas öppna tidigt under 2015.

Utöver Starbucks partnerskap med Umoe Restaurants, ICA Sverige och SSP ökar företaget sin närvaro i andra kanaler på marknaden. Två exempel är konceptet Starbucks Corner Café för företagskontor samt det separata dryckessegmentet Ready To Drink som finns att köpa i cirka 2000 mat- och närbutiker.

Kris Engskov fortsätter:
– I slutet av det här året räknar vi med att ha åtta Starbucksenheter i Sverige. Vårt första flaggskepp utanför tågstationer och flygplatser och vår första enhet i dagligvaruhandeln i Sverige är viktiga milstolpar för oss.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066