23948sdkhjf

Friheter måste odlas och anrättas

Nu i denna epok n är många politiska ledare har en tendens att sätta sig över det fria samhällets grundläggande värderingar är det nödvändigt att påminna om att demokrati och marknadsekonomi är ett strävsamt par som bör respekteras. Är det inte det ett resonemang som faller utanför en branschtidnings bevakningsområde hör jag läsare fråga sig. Svaret är icke.

Verkligt goda affärer skapas , inte minst bland restaurang och livsmedelsföretag, när det finns en oberoende part som granskar och regler. Regler och lagar som vi följa har i många fall skapats av banbrytande personligheter. Individer som inte haft sin egen vinning utan andras välstånd och frihet som mål för sin kamp.

Som på okänd nyis är vi nog många som tagit de första stegen detta nyår. Ska det bära eller brista? Ansvaret för att värna om det vi tar för givet, har sällan vilat större på var en av oss än nu.

Våra friheter har inga oändliga garantibevis. De är snarare färskvaror som måste kryddas, anrättas på nytt, få moderna tolkningar. Friheterna är råvaror som måste odlas, skördas och förädlas. Gör vi det kan vi sova lite bättre.

Magnus Johansson la receptboken nästan åt sidan i denna R&S för att ge utrymme åt de Mänskliga rättigheterna som antogs av FN 1948. Hans nyårslöfte är att sprida dessa där det finns möjlighet. Den legendariska presidentfrun Eleanor Roosvelts arbete var den drivande kraften bakom resolutionen. Läs mer i R&S nr 1/2017.

I det perspektivet passar det bra att gratulera Finland vårt kära grannland och våra mycket kära grannar i öst, på 100-årsdagen. Finland blev en självständig stat den 6 december 1917. På hemsidan SuomiFinland kan man läsa: ”Staten uppkom på det finska folkets eget initiativ och som en följd av långsiktigt arbete.” Inget kommer av sig själv som synes. Åk och fira med finländarna och upptäck landets dynamiska gastronomi. Se Matens grund sidan 16.

Slutligen: Mot alla odds. T rots att världen skakar. Trots diettrender, trots att det sägs att vi ägnar mer tid åt våra digitala apparater och åt virtuellt umgänge. Trots stress, utmattning och tidsnöd. Trots allt detta så fortsätter Krog-Sverige att växa för att vi vill umgås, mötas, ses, uppleva det äkta levande och vällagade och vara sociala på riktigt.

Vid denna tidnings pressläggning är SCB:s statistik f ör helåret 2016 ännu inte klar. Men tendensen är tydlig. November visade att restaurangernas försäljningsvolym steg med 3,2 procent under november 2016 jämfört med samma månad föregående år. Se sidan 13. Till det kan läggas att upplevelseindustrin omsätter cirka 270 miljarder och sysselsätter totalt 160 000 personer.

Kanske beror det på att restauranger är sociala på riktigt och erbjuder medveten närvaro. Mindfulness som vi oftast säger idag.

Lisbeth Rauden januari 2017

I
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094