Kampanj för svenska djurskyddsregler
Nu lanserar köttproducenten Hälsingestintan en kampanj – http://youtu.be/rGovKXLJDdM - där man uppmanar de som kandiderar till politiska församlingar att ställa sig bakom krav på svenska djurskyddsregler vid upphandling av kött till offentliga kök i landets kommuner.
– Intresset för kvalitetskött ökar hela tiden och vi har kommit väldigt långt vad gäller bra kött i butikerna. När du köper den mat du serverar hemma kan du välja dina varor av kött, grönsaker och mejeriprodukter, men de som äter i Sveriges offentliga kök har inte det valet utan är hänvisade till den mat som serveras i vilken kvaliteten varierar, säger Britt-Marie Stegs, vd på Hälsingestintan. Det är kraven i upphandlingen som till stora delar avgör kvaliteten på måltiden och regler och lagstiftning gör det svårt att ställa tillräckliga kvalitetskrav i upphandlingen. Det vill vi ändra på. Kravet på svenska djurskyddsregler bör införas vid upphandling av kött.
– Varje dag serveras omkring tre miljoner offentliga måltider. Barn och äldre borde få tillgång till samma kvalitetskött som vi själva kan köpa och äter hemma och vara trygga med att köttet de äter kommer från djur som behandlats väl.
Enligt EU-lagstiftningen är det svårt att ställa krav på svenska djurskyddsregler vid upphandling, men det finns möjligheter att ställa högre djurskyddskrav. Dessa möjligheter bör tas tillvara och svenska politiker måste arbeta för att offentlig upphandling alltid ska innefatta svenska djurskyddsregler menar Britt-Marie Stegs.
– Om vi går före och ställer de här kraven i Sverige bidrar vi till att höja djurskyddsnivån i övriga Europa, eftersom många länder fortsatt kommer att vilja exportera sina varor till oss, menar Britt-Marie Stegs. Det här handlar alltså inte om att ensidigt värna svenska producenter, även om de verkligen borde lyftas fram, utan om att höja köttkvaliteten och värna djuren.