Vatten allt mer populärt
Svenskarna köper och dricker alltmer vatten enligt senaste statistiken från Sveriges Bryggerier. Den alkoholfria ölen blir också allt mer populär.
Den procentuellt största ökningen finns i segmentet alkoholfri öl (+34 procent, 2013), men på liten bas (drygt 2,4 miljoner liter). Även här håller trenden i sig 2014 och anledningen till det alkoholfria ölets starka utveckling är enligt Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige, hälsotrenden, ett allmänt bredare intresse för öl och att produkterna helt enkelt blivit bättre.
Även starkölskonsumtionen ökade 2013 (+2,3 procent), vilket gav en gav en genomsnittskonsumtion på 32,7 liter öl per person. Om man är road av att sätta konsumtionen i ett historiskt perspektiv, så framstår dock vår ölkonsumtion idag som väldigt blygsam! Som exempel kan nämnas festmiddagarna i Stockholms rådhus på 1400-talet, där varje deltagare under de extremt blöta kalasen åren 1463 och 1468 drack motsvarande nästan en halvårskonsumtion (Läs; 14,5 liter per gäst)! En förmildrande omständighet kan dock sägas vara att festerna var långa, maten salt och alkoholhalten något lägre än dagens starköl.
Det konsumtionsmässigt största segmentet är annars kolsyrad läsk och lättcider. Totalmarknadsskattningen för 2013 ger en konsumtion på närmare 640 miljoner liter, vilket motsvarar ungefär 1,3 liter per person och vecka. Jämför man vår konsumtion med våra närmsta grannländer (källa; Canadean) ligger Norge klart i topp när det gäller Softdrinks följt av Danmark, Sverige och sist Finland. Såväl Sverige som Finland ligger under EU genomsnittet.