Amerikansk pizzaoffensiv i våra grannländer
I Danmark ska kedjan växa från 15 till 50 restauranger på tre år, skriver tidningen Børsen.
– Vi är redo att ta upp kampen med McDonald’s och Burger King. Till skillnad från oss saknar de hög närvaro och tillgänglighet på nätet, vilket vi ser som en stor fördel, säger Domino’s marknadchef Carsten Kjems Falk till Børsen.
I dag kommer 70 procent av företagets intäkter från beställningar gjorda på datorn eller med mobilen, för bara ett år sedan var siffran 30, skriver Børsen.
Domino´s Pizza är också på väg att etablera sig i Norge. Man öppnar sin första enhet i Oslo den 30 augusti. Där satsar man på mer hälsosamma pizzor i form av glutenfri deg och tunna bottnar då man anser att norrmännen är mer hälsomedvetna än danskarna.
Den amerikanska kedjan räknar med att etablera cirka 50 enheter i Norge de kommande åren.
Domino´s Pizza är en av världens största snabbmatskedjor. Man är den ledande pizzakedjan i 38 länder, bland annat i England, Indien, Frankrike, Mexiko och Australien. Bara i USA finns 5000 enheter.
Som ett kuriosa – under Super Bowl-söndagen säljer man 11 miljoner pizzor.