Premiumprodukter slår igenom
I den nya fastfoodguiden finns två tydliga trender.
Den första är att caféer och coffeeshops tågar på. Omsättningen bland de stora kedjorna ökar rejält för varje år vilket delvis kan förklaras av det ökade intresset bland gästerna men även att man breddar sitt sortiment. Coffeshopen är numera en lunchställe för många.
Den andra stora trenden är att snabbmatsbranschen innehåller allt mer av premiumprodukter; hamburgare, korv, pizza, sallader, mackor med mera graderas upp då alltfler gäster väljer dessa produkter, både till lunch och middag. Trenden att det är ”sunkigt” att äta snabbmat håller på att försvinna, åtminstone på några års sikt.
Ta bara Korvfestivalen som hölls sista helgen i mars. Aldrig tidigare har så många olika sorters kvalitetskorv visats på ett och samma ställe. Ett tips – gillar ni isterband utan för mycket syrlighet, så görs en fantastisk variant av Wiktor Olssons Slakt och Chark i Bräkne-Hoby.
Till sist – Stockholm kör på som aldrig förr, Göteborg och Malmö har äntligen sagt ja. Om vadå? Jo, att tillåta foodtrucks. Enligt en undersökning gjord i London av kryddföretaget Santa Maria, är de gäster som väljer att äta mat ”på gatan” beredda att betala mer för streetfood än en vanlig lunch så länge man får kvalitetsmat. 20 procent äter streetfood tre gånger i veckan. Helst föredrar man det mexikanska köket tätt följt av hamburgare och asiatiskt.
Så lycka till alla gamla och nya entreprenörer som ska ta gator och torg i besittning i vår och sommar. Vi konsumenter förväntar oss ny, spännande, smakrik och annorlunda mat. Många av er är en garant för dagens och framtidens snabbmat.