Ny hårdnar kampen om momsen
Om sex månader är det val. Ett ödesval för de som vill behålla den sänkta restaurangmomsen och den lägre arbetsgivaravgiften för unga. Nu drar Visita igång en stor kampanj för att få stopp på eventuella höjningar efter valet om det blir rödgrön majoritet.
– Vi behöver väcka opinion och få även gemene man att förstå vad det skulle innebära, säger Eva Östling, vd för Visita. Vi har träffat 300 politiker på lokal, regional och nationell nivå, och bland dem alla ledande företrädare för Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
Gustav Karlsson skriver vidare att kampanjen kommer kosta ungefär 10 miljoner och ska gå ut i tidningar och på reklamskyltar i de 20 största städerna.
– Det är en kampanj som ska stödja det vi i övrigt gör för att skapa opinion, säger Eva Östling. Tyvärr har man från Socialdemokraternas håll inte lyssnat på vare sig Skattemyndigheten, Konjunkturinstitutet, Tillväxtanalys eller oss. Då behöver vi göra en kampanj som väcker opinion och faktiskt får igång diskussionen.