23948sdkhjf

Visita och DLF kommenterar SCB index: "Tillväxten sker från hög nivå"

Den totala restaurangmarknaden uppgick 2013 till cirka 104,8 miljarder kronor inklusive moms. Restaurangomsättningen i löpande priser ökade med 5,2 procent i januari 2014 jämfört med januari 2013 och i volym med 4,1 procent.
Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,1 procent. Det är inledning på Visitas och DLF:s kommentarer på den senaste Restauangstatistiken från SCB.

Restaurangåret 2014 inleder lika starkt som 2013 slutade.
I diagrammet intill kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2014. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 43,8 procent av den totala försäljningen.

Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 5,2 procent.Den totala restaurangmarknaden uppgick 2013 till cirka 104,8 miljarder kronor inklusive moms.Den totala restaurangmarknaden uppgick 2013 till cirka 104,8 miljarder kronor inklusive moms.

Restaurangomsättningen i löpande priser ökade med 5,2 procent i januari 2014 jämfört med januari 2013 och i volym med 4,1 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 4,1 procent.

En omsättningstillväxt i volym på 4,1 procent får ses som särskilt starkt med tanke på att tillväxten i januari 2013 var hela 4,5 procent. Årets starka tillväxt sker alltså från en hög nivå.

Sett över det sista halvåret har den kalenderkorrigerade omsättningstillväxten i volym varit 3,3 procent jämfört med motsvarande period ett år tidigare. Omsättningstillväxten fortsätter att spreta mycket mellan de olika restaurangkategorierna under januari.

Omsättningstillväxten för den största kategorin, lunch- och kvällsrestauranger, var hela 8,5 procent i januari 2014 jämfört med motsvarande månad 2013. Men trots den mycket starka tillväxten var tillväxten högre i kategorin Café/konditori, 12,6 procent.

Prisnivån, enligt KPI (restaurang), var oförändrad mellan december och januari och låg i januari i år 1,2 procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangserverad mat sänktes.

Restaurangföretagens optimism är fortsatt mycket stark . En klar majoritet av restaurangföretagen tror på ökad efterfrågan på deras tjänster på tre månaders sikt. Det visar Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer för februari 2014.

Källa: Pressmeddelande SCB

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062