23948sdkhjf

O´Learys tar sikte på Asien

Restaurangkedjan O´Leary´s fortsätter expandera. Nu ska man inte bara växa i Sverige utan även i Asien. Man har numera även ett eget testkök för att utveckla matkonceptet.
Den totala omsättningen för O´Learys blev för 2013 1.3 miljarder kronor (1.1 miljarder 2012) med en tillväxt på 17 procent. Nu fortsätter företaget sin resa genom att expandera i Asien och Mellanöstern. Samtidigt växer O´Learys i Norden med siktet inställt på totalt 200 restauranger inom fem år.

Det totala antalet restauranger uppgick i januari 2014 till 85 enheter i sex länder, varav 66 enheter finns i Sverige. Under 2014 kommer 28 nya O´Learysrestauranger att öppnas. Inom fem år har företaget som mål att nå upp till 200 restauranger i Norden.
– Vi har inget slutmål i antal restauranger eller länder, vi ser inga begränsningar på den globala potentialen för vårt koncept. Vi har haft stark tillväxt inom Norden och nu ökar vi takten även internationellt, säger Wilhelm Vintilescu, vd för O’Learys Trademark som är varumärkesägare och franchisegivare till O’Learys.

Under 2014 siktar företaget på att öka expansionstakten internationellt med fokus på Asien där man sedan 2006 har två restauranger i Singapore. Under året kommer O’Learys att öppna två restauranger i Hanoi Down Town, Vietnam, och ytterligare en restaurang i Beijing, Kina. Utöver dessa kommer kedjan också öppna upp sin första restaurang i Abu Dhabi, Mellanöstern och i Dubai, samtliga med hjälp av SSP som utvecklar och driver restauranger på samlingsplatser som flygplatser och tågstationer.
– Vi kommer också att öppna i Istanbul, vilket blir den första restaurangen utanför Norden som vi öppnar utan SSP, det är ett nytt grepp på en ny marknad, fortsätter Wilhelm Vintilescu.

O´Learys har under 2013 satsat på att etablera flera eventcenter under konceptet ”Eatertainment”. Dessa enheter har ett utbud som till exempel pingis, bowling, minigolf och simulatorer men också jumbotroner och läktare som är O´Learys varumärke - sportupplevelsen. Stort fokus har också varit att förbättra matupplevelsen, därför har ett testkök installerats i anslutning till huvudkontoret i Stockholm.

– Våra eventcenter har attraherat en bredare publik och fler barnfamiljer vilket har ökat vår försäljning av mat och alkoholfri dryck. 2013 sålde vi över 3,4miljoner hamburgare och i dagsläget står mat för 35-50 procent av vår försäljning beroende på vart vi är belägna, avslutar Wilhelm Vintilescu.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062