Öl blir större i Sverige
Intresset för öl ökar kraftigt i Sverige, särskilt bland män. De senaste åren har utbudet av olika ölsorter haft en stor tillväxt, med cirka 150 nya bryggerier. Var tredje man i åldern 20 till 64 år uppger att deras intresse för öl är större idag än för tre år sedan.
Över hälften av svenskarna (53 procent) är intresserade av öl. Sju procent är mycket intresserade, 24 procent är intresserade och 22 procent är lite intresserade. 26 procent är helt ointresserade av öl. Drygt var femte person (22 procent) är mer intresserad av öl idag än för tre år sedan.
Män är särskilt intresserade av öl. Tre av fyra män (74,5 procent) i åldern 20 till 49 år är intresserade av öl. 38 procent av männen mellan 20 och 49 år är mer intresserade av öl idag än för tre år sedan. Fyra av tio män mellan 20 och 49 år är mer intresserade av öl än vin.
Många kan tänka sig att brygga egen öl. Mer än var femte svensk kan tänka sig att brygga sin egen öl. Bland män i åldern 20 till 49 år kan hela 44 procent tänka sig att brygga sin egen öl. Fem procent av svenskarna har redan provat att brygga sin egen öl.
Öl ska serveras i ett ölglas. Över hälften av svenskarna (56 procent) föredrar att dricka sin öl i ett ölglas. Endast tio procent vill dricka ölen direkt ur burken eller flaskan. Ytterligare tio procent dricker öl ur ett vanligt dricksglas.
Topplista. Detta är viktigast när man köper en öl på Systembolaget eller krogen.
Även om urprung, pris och ingredienser är viktigt för ölkonsumenten börjar hantverkets betydelse framträda. På plats åtta i betydelse för valet av öl kommer nämligen bryggmästaren.
1. Ursprung (land, region eller stad)
2. Priset
3. Ingredienserna
4. Varumärket
5. Hur ölet har framställts
6. Var ingredienserna kommer ifrån
7. Hur flaskan eller burken är utformad
8. Vem bryggmästaren är
Fakta: undersökningen Dryckeskollen genomfördes av Sifo under vecka 1 och 2 år 2014 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick drygt 1 000 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.