50 000 nya jobb här finns de
50 000 nya jobba inom tio år. Så mycket behöver personalstyrkan inom hotell- och restaurangbranschen öka enligt beräkningar i rapporten Tillväxtvärk? som nyligen presenteras av Visitas och HRF:s gemensamma forskningsorganisation.
Fram till 2023 förväntas, att personalstyrkan i hotell- och restaurangbranschen växa från 140 000 till 190 000 personer. Men gymnasieutbildningarna utbildar inte tillräckligt många för att fylla rekryteringsbehovet. De utexaminerade kommer endast täcka cirka 10 procent av branschens rekryteringsbehov.
Att hitta, utveckla och behålla kompetens blir därför den centrala frågan under de närmaste tio åren. I dagsläget uppfyller gymnasieutbildningarna inte branschens behov, enligt branschen själv. Rapporten visar bland annat att såväl arbetsgivare som anställda vill ha ökade kunskaper om ledarskap, arbetsledning, ekonomi, budgetering, lagar och avtal, arbetsmiljö och säkerhet.
– Det måste finnas utvecklingsmöjligheter och tydliga karriärvägar för människor som arbetar i vår bransch. De måste kunna se sin framtid inom våra yrken, långsiktigt. Där tror jag att schysta villkor spelar en avgörande roll, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare, HRF och ordförande i UHR.
Rapporten visar att det finns en relativt stor samsyn mellan arbetsgivare och arbetstagare om vilken kompetensutveckling som är viktig. Både arbetsgivarna och de anställda menar att kunskaper inom ledarskap och arbetsledning, ekonomi, lagar och avtal samt arbetsmiljö och säkerhet behöver förstärkas.
Men det finns också skillnader. För arbetsgivarna är egenskaper som service, kundfokus och affärssinne viktiga. Arbetstagarna har större fokus på IT-kompetens, språk och mångfalds- och diskrimineringsfrågor en avgörande roll, säger Malin Ackholt.
Rapporten visar att intresset för en karriär i branschen är stort bland landets 14–15-åringar över hälften, men det sjunker dramatiskt till cirka 25 procent när de fyllt 20 år. Många i den gruppen har bilden av att anställningstryggheten i branschen är dålig, att stressen är hög och att det inte är viktigt eller lönar sig med utbildning för att få arbete. Som ett led i att nå de riktigt unga lanserade Visita i januari kampanjen ”Sveriges framtid är din”.
Rapporten Tillväxtvärk? finns att ladda ned på: bfuf.se.