Både miljövänligt och attraktivt
”Food For Thought” eller matförpackningar som sparar miljön och är attraktiva, är årets tema för tävlingen PIDA – the Packaging Impact Design Award – som arrangeras av BillerudKorsnäs den 15 oktober. Nya unga förpackningsdesigners visar upp sin kreativitet för en jury av branschspecialister.
– Temat för 2013 års upplaga av PIDA är ”Food For Thought” och handlar om att utveckla smarta förpackningslösningar som är både attraktiva och bidrar till att minska belastningen på miljön. Uppgiften handlar därmed både om att se till design, material samt hur de är beskaffade för att minska matsvinnet, säger Agneta Rognli, Manager Marketing Communication på BillerudKorsnäs som är initiativtagare till PIDA.
PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland, Spanien och Sverige. Totalt deltar varje år upp till 200 blivande förpackningsdesigners.
BillerudKorsnäs vill med tävlingen stärka relationen mellan skolorna och industrin. Men även medverka till en hållbar framtid genom att satsa på kunskapsutveckling inom branschen. PIDA är därför ett viktigt initiativ för både bransch och blivande förpackningsdesigners.
– Med PIDA får skolorna utveckla sin uppfattning om vad verkligheten kräver samtidigt som branschen får inspiration, nya idéer och inblickar i hur en ny generation förpackningsdesigners tänker, säger Agneta Rognli.
I anslutning till PIDA arrangeras seminarium och exempelvis kommer Helen Williams, PhD, Karlstads Universitet, att tala om livsmedelsförpackningens viktiga roll för miljö, människor och ekonomi.