23948sdkhjf

Mycket på gång

Så är det dags att dra igång på allvar igen. Och Fast Food Magazine gör en rivstart. Det här numret är extra fullmatat då vi är mässtidning för mässan Fastfood&Café och RestaurangExpo i Göteborg, som hålls den 10-11 september.

Vi kommer att synas i olika sammanhang på mässan – egen monter (besök oss gärna och prata om tidningen), vi delar ut utmärkelserna Fast Food Awards i sju olika klasser den 10 september på stora scenen. Kul om det blir trångt framför scenen för att hylla alla välförtjänta finalister. Se specialsidor i tidningen om vilka finalister som de olika jurygrupperna har plockat fram.
Tillsammans med Visita arrangerar vi också en hearing om restaurangmomsen den 10 september. Det är en brännhet fråga så här ett år före valet. Ska den vara kvar på den lägre nivån eller kommer den att höjas om det blir en annan majoritet efter valet?
Själv kommer jag också att vara finnas med och vara utfrågare när Marcus Jernmark, Executive Chef och Partner på restaurangen Aquavit i New York, ska ge oss en inblick i de senaste mat- och dryckestrenderna från NY.

I det här numret får du också möta stjärnkocken Melker Andersson som vågade satsa på snabbmat med den nya kedjan Vigårda BBQ. Han berättar också om den kritik som han fått för att vara mer av en krogbyggare än en matlagare.

Vi ger oss också på temat ”Mat på arenor”, med tanke på vad som händer i Sverige med två nya jättearenor på kort tid – Friends och Tele2. Är dessa arenor verkligen byggda för konsumtion eller går de i gamla hjulspår? Och hur ser det ut i USA och i England?

Sedan sist har också Trafikkontoret i Stockholm äntligen kommit till skott och gett tillstånd till ett antal foodtrucks. Det ska bli mycket spännande att följa den utvecklingen liksom vad som händer när olika gallerior och köpcentra håller på att förändras. Många satsar på att få in ny typ av snabbmat och som vi alla vet så händer det ofantligt mycket inom det här segmentet. Det är verkligen en tillväxtbransch.
Människor efterfrågar mer av enkla och prisvärda lösningar och fine dining som begrepp är på väg att tappa sin starka ställning. Toppkrogen i Helsingborg, Gastro, stänger sin fine dining-del och satsar på fun dining istället. Enklare, billigare, mindre uppsträckt. Scandic Malmen aviserar streetfood med influenser från hela världen på sin lunchbuffé.
Så utvecklingen just nu går i en rasande takt. Vi ser till att du som läsare hänger med på den här resan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094