Utländska matjournalister på Smålandsbesök
14 utvalda matjournalister, bloggare och fotografer från hela Europa har bjudits in till Småland och Öland för att bland annat få prova på kroppkakor och isterband.
Journalister från bland annat spanska tidningen Sobremesa , tyska Welt am Sonntag och italienska Food & Beverage kommer att från torsdag till och med måndag få laga isterband och ostkaka, prova småländska rätter på Astrid Lindgrens Värld och besöka restaurangerna Sjön i Jönköping, PM & Vänner i Växjö och Hotell Borgholm på Öland. På programmet står bland annat också en naturvandring på Korrö naturreservat, ett besök på Målerås glasbruk och en tur till Hagelstad getmejeri på Öland. VisitSwedens och de regionala småländska turistorganisationernas syfte med resan är att visa opinionsbildare inom mat vad Sverige, Småland och Öland har att erbjuda utländska besökare.
– Culinary Academy of Sweden är en språngbräda för medier när det gäller att lyfta fram en livfull svensk gastronomi för resten av världen. Det svenska köket har upplevt en fantastisk utveckling det senaste decenniet och har skapat nya tekniska och kreativa scener av stort värde för världens kulinariska arv. Under det här besöket ser jag fram emot att njuta av den unika maten och umgås med de underbara människorna i landet, en obestridd del av framgången, säger Saúl Cepeda, journalist på den spanska tidningen Sobremesa. Saúl Cepeda har deltagit i en tidigare Culinary Academy of Sweden, då i Stockholm och Sörmland.
Uppmärksamheten för svensk mat växer och VisitSweden satsar nu på att ytterligare lyfta fram svensk matkultur som en anledning till att resa till Sverige. Resan är den sjätte Culinary Academy of Sweden i ordningen. Matjournalister från VisitSwedens prioriterade utlandsmarknader har redan besökt Jämtland, Västkusten, Skåne, Swedish Lapland samt Stockholm och Sörmland.
– Svensk gastronomi är i rampljuset just nu. Det ger oss bra förutsättningar att berätta om naturliga råvaror och äkta svensk mat och livsstil i vår internationella Sverigemarknadsföring, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. En starkare Sverigebild och fler anledningar att resa hit kan öka antalet utländska besökare och därmed intäkterna för svenskt näringsliv.
VisitSweden har sedan 2010 intensifierat den internationella marknadsföringen av ”Sverige – det nya matlandet” på uppdrag av Landsbygdsdepartementet. För att uppmärksamma omvärlden på Sverige som en matdestination och därigenom också stärka varumärket Sverige har VisitSweden genomfört flera kampanjer med mat som tema, exempelvis i Storbritannien. Värdet av redaktionella artiklar om svensk mat, som VisitSweden har bidragit till, har ökat från 120 miljoner kronor under 2011 till 660 miljoner kronor under 2012 enligt egna beräkningar.
Culinary Academy of Sweden ska minimera påverkan på miljön och har klassificerats som ett klimatneutralt arrangemang.
Fakta
Matjournalisterna kommer från Kulinariker, Tyskland, Welt am Sonntag, Tyskland , Frilansjournalist från Redaktionsbüro Donhauser, Tyskland, Food&Beverage, Italien, A-lehdet/MAKU, Finland Global Grasshopper, Storbritannien , Eat like a girl (blogg), Storbritannien, Bonnier, Ryssland 3, Etoiles, Frankrike, Sobremesa, Spanien, APP Culinair, Nederländerna och OhMyFoodness, Nederländerna.
Ur programmet för Culinary Academy of Sweden 2013:
torsdag 27 juni , middag på Restaurang Sjön i Jönköping, fredag 28 juni , fika på Krusagården i Eksjö besök och lunch på Astrid Lindgrens Värld, tillverkning av isterband och ostkaka på Pilås Norregård i Braås middag på restaurang PM & Vänner i Växjö, lördag 29 juni , naturvandring på Korrö, naturreservat besök på Målerås glasbruk middag på Hotell Borgholm, söndag 30 juni , besök på Hagelstad getmejeri , besök på Ninnis kroppkakebod.