23948sdkhjf

Vi köper mer hälsosamt i automater

Försäljningen av nötter, bars och smoothies ökar när vi handlar i varuautomater på offentliga platser.
De nyttiga alternativen har ökat med tio procent hittills i år jämfört med förra året, och med ytterligare 15 procent jämfört med 2011. Det visar statistik från Selecta som är störst i Sverige på varuautomatsförsäljning.

Valet faller allt oftare på nyttiga alternativ när vi handlar snacks i varuautomater på flygplatser, i kommunaltrafiken eller på andra allmänna platser. Selecta, som är marknadsledande inom försäljning i varuautomat i Sverige, ser en tydlig ökning av hälsosamma automatköp under de senaste två åren. Försäljningen av nyttiga snacks som till exempel nötter, bars och kylda smoothies har ökat med tio procent jämfört med förra året och med ytterligare 15 procent sedan 2011.

– Förutom nötter, bars och smoothies ökar även efterfrågan på juice, vatten och frukt bland konsumenterna. Det är tydligt att de senaste årens hälsodebatt har slagit stort bland svenskarna som allt oftare väljer att handla nyttigare snacks i varuautomater på offentliga platser, säger Johan Lindholm, marknadschef på Selecta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062