23948sdkhjf

My Burger-tävling avgjord

Det blev fler än 40 000 bidrag i McDonald’s digitala produktutvecklingstävling My Burger. Nu är fem vinnare utsedda och deras burgare kan man äta på McDonald´s restauranger i höst.
Petter Hegevall från Östersund, David Sundin från Stockholm, Anders Lingbrand från Skärhamn, Johan Rindborg från Sollentuna och Joel Brix från Örnsköldsvik. Så heter de fem vinnarna i My Burger, McDonald’s digitala produktutvecklingstävling som anordnas för andra gången. Intresset för tävlingen har varit rekordstort och de mer än 40 000 drömburgarna som skapats av svenska folket har genererat mer än 350 000 röster online, vilket gör My Burger till en av de mest engagerande kampanjerna någonsin från McDonald’s. Vinnarnas egenkomponerade drömburgare kommer att serveras på McDonald’s cirka 220 restauranger i höst.

Kocken Tom Sjöstedt, fotbollslegenden Glenn Hysén och de övriga i juryn korade de fem vinnarburgarna under finalen i Stockholm. En av vinnarna, Petter Hegevall med burgaren McPetter satsade på bröd med mjöltopping, gräddfil med gräslök, gul lök, rostad lök, inlagd gurka, röd paprika, cheddarost och nötkött och lyckades därmed övertyga juryn om en plats på menyn.
– Slutresultatet blev mycket godare än jag trodde. Jag tror att jag vann på grund av mitt koncept med svenska somriga smaker som gräddfil med gräslök, säger Petter Hegevall.

De tio finalisterna fick under finalen tillaga och presentera sina drömburgare för juryn, som utöver Tom Sjöstedt och Glenn Hysén bestod av Monica Jordan, restaurangchef för McDonald’s Nobelplan i Karlstad, John Atherton, vd för McDonald’s, samt Christian Nilsson som driver bloggen fastfoodlovers.com.

– Det är väldigt roligt att se att vi har fått så många bidrag. Det visar på att svenskarna är oerhört kreativa och intresserade av burgare. Det har varit en smakrik upplevelse att få ta del av finalisternas bidrag och vinnarna är riktigt goda, säger Tom Sjöstedt.

De tio finalisterna har röstats fram online av svenska folket, i konkurrens med mer än 40 000 bidrag som skapats på kampanjsajten, McDonald’s Facebook-sida eller i McDonald’s mobil-app. Tävlingen har genererat mer än 350 000 röster, att jämföra med 15 000 tävlingsbidrag och 60 000 röster under förra årets tävling. Vinnarburgarna kommer säljas under en vecka var, mellan den 29 oktober och den 1 december, på samtliga McDonald’s restauranger över hela landet
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062