Nära 6 500 besökare
Det betyder att mässan befäst sin position som en av Nordens främsta fackmässor för snabbmatsbranschen. Den senaste tidens trender med matlagningsprogram och kokböcker har resulterat i att kunden idag kan mycket mer vilket ökar kraven på krogarna, caféerna och snabbmatsrestaurangerna. Som ett direkt resultat av detta ökar även kraven på leverantörerna. Några av årets stora trender ute på mässgolvet var unikiteten, hälsotrenden och gröna alternativ.En av dessa gröna alternativ presenterades av Findus Green Selection och projektledaren Iben Skotland Olesen.– Vi har paketerat om våra köttfria snabbmatsprodukter som till exempel hamburgare gjorda på kikärtor, soya och quorn så att de ska passa snabbmatsbranschen. Oftast hittar du inga vegetariska alternativ i korvkioskerna. Nu har man chansen att erbjuda kunderna bra alternativ.I Säljpartners monter hittade vi Olof Eriksson:– För caféer säljer vi Conditos produkter som cheesecakes, tårtor och kakor. Polarbrödet i olika varianter är en annan produkt som är en storsäljare när det handlar om räkmackor. Vi har kunder som köper 25 000 bröd om året. Cheddarosten en tredje produkt som har en given plats hos många kunder som säljer hamburgare.Klas Levinson, grundare till det nya företaget Garetta, med en glassbakgrund från Åreglass, säljer produkter för tillverkning av Ice on the rocks och milkshakes för caféer , glasskiosker och andra liknande serveringar. Här finnns också slushmaskiner samt en ny läskautomat. – Drickamarknaden är gigantisk med två stora leverantörer som Cola och Pepsi. Med min glassbakgrund har jag tagit fram nya recept på olika läsk som ska ut på marknaden.Mässan arrangeras nästa gång den 10-11 september i Göteborg. Därefter väntar Malmö den 29-30 januari 2014 för att sedan återvända till Stockholm den 27–28 januari 2015.