Singlar gillar take-away
Tre av tio svenskar köper mer take-away-mat när de lever som singlar. Singelmän köper take-away-mat nästan dubbelt så ofta som singelkvinnor, 37 procent av männen och 21 procent av kvinnorna. Särskilt vanligt är det bland singlar mellan 30 och 39 år (39%). Minst vanligt är det i åldersgruppen 56-70 (18%).Yngre köper allt mer take-away på väg hem från jobbetTotalt sett köper svenskarna allt mer take-away-mat. Var sjätte uppger att de köper mer take-away-mat idag jämfört med tre år sedan. Vanligast är det bland 20–29-åringarna (26%). – Det är i Stockholm som take-away-köpen har ökat allra mest de senaste tre åren vilket tyder på en livsstilsförändring, framför allt bland unga. Västsverige har ökat näst mest och Sydsverige kommer på tredje plats. Minst har take-away-köpen ökat i Småland, säger Anders Molinder, vd på Aptit. Norrlänningarna köper mest take-away som singlarHela 56 procent av norrlänningarna svarar att de äter mer take-away-mat som singlar. Resten av landet hamnar på ungefär 30 procent.