Sodastream utmanar läskföretag
SodaStream fortsätter att utmana läskjättarna genom att sända kontroversiella reklamfilmen ”The SodaStream Effect” under Super Bowl. The SodStream Effect har förbjudits i Storbritannien eftersom den anses ”kränka industrin för buteljerade varor”. SodaStream kontrar nu med att storsatsa på filmen och köpa en av världen dyraste reklamplatser och exponering för 100 miljoner tittare världen över.The SodStream Effect illustrerar hur läskflaskkor i lagerlokaler sprängs i bitar när någon använder en SodaStream, med budskapet att du sparar på förpackningar och miljön genom att använda SodaStream. Filmen har setts som en krigsförklaring mot drycksföretag så som Coca Cola och Pepsi. Brittiska Clearcast som på uppdrag av de brittiska TV-bolagen granskar och godkänner all TV-sänd reklamfilm, har förbjudit The SodaStream Effect då den anses kunna avskräcka personer från att köpa traditionell läsk och verkar ”kränkande” på dryckesindustrin.– Beslutet att köra reklamfilmen The SodaStream Effect under Super Bowl sticker säkert i ögonen på läskjättarna, eftersom det traditionellt sett är deras hemmaplan. Vi vill visa att vi vägrar låta oss censureras för att vi har ett miljövänligare alternativ till läsk på plastflaska, säger Daniel Dembovsky, nordisk marknadschef för SodaStream.Super Bowl räknas som årets störts marknadsföringshändelse för globala storföretag och reklamfilmerna som sänds blir snackisar världen över. Men smakar det så kostar det, priset på reklamfilmsvisningarna under Super Bowl 2012 uppgick till 40 miljoner kronor per visning eller cirka en miljon kronor per sekund.