Lågkonjunkturen märks inte på julborden
Lågkonjunkturen till trots – svenska företag och allmänheten verkar ännu så länge inte beredda att avstå från sitt julbord. 8 av 10 restaurangföretagare har lika många eller fler bokningari år jämfört med förra året.
Visita har även ställt frågan om restaurangerna avser att förnya julbordet på något sätt. Av svaren att döma är traditionens makt över julbordet stark. En majoritet av de som svarat svarar att man inte gör några stora förändringar. Nya sillinläggningar är det vanligaste svaret. Flera av de tillfrågade väljer att även satsa på någon form av underhållning i samband med julbordet. Även ett ökat inslag av lokalproducerat lyfts fram.
Julborden omsätter årligen cirka 2 miljarder kronor vilket gör december till en av årets bästa och viktiga restaurangmånader. För många restaurangföretagare innebär december och julborden skillnaden mellan vinst och förlust. Men faktum är att 2012 varit ett mycket bra år för restaurangbranschen. Under året har omsättningsvolymen i branschen ökat med 4,2 procent (ackumulerat) samtidigt som antalet anställda i branschen ökat med flera tusen. Eva Östling Ollén, VD på Visita,lyfter fram den sänkta restaurangmomsen som en viktig förklaring till att branschen står relativt stark i lågkonjunkturen. Den sänkta momsen har gjort att branschen vågat satsa vilket gett fler ungdomar chansen att komma in på arbetsmarknaden, menar hon.
– Restaurangbranschen är givetvis inte immun mot lågkonjunkturen. Men med hänsyn till den dåliga konjunkturen har 2012 så här långt varit ett bra år för branschen med ökad omsättning och ökad sysselsättning, säger Eva Östling Ollén.