Mikro - årets öltrend
För 21:a året i rad genomförs Stockholm Beer & Whisky Festival. Fler öl och större mässa än någonsin men trenden går mot mikrobryggerier - även bland storbryggerier som Spendrups.
Och när det gäller ölet så visade mässan i Nacka Strand upp en tydlig trend åt mikrobryggerier även bland de stora drakarna. Spendrups var tidigt ute genom att skapa ett alldeles eget mikrobryggeri i Visby, Gotlands Brygger. Det är numera ett mycket självständigt bryggverk och Johan Spendrups var sedvanligt på plats i bryggeriets monter på Stockholm Beer & Whisky Festival.
– Allt fler krogar och restauranger vill ha en tydlig ölprofil och gärna kunna erbjuda öl från trakten, det märker vi inte bara på Gotland, säger Johan Spendrup .
Även på fastlandet har Spendrups satsat på att skapa en mikrobryggarkultur i storbryggeriet: Brutal Brewing är en slags verkstad där företagets bryggare i Vårby får ta fram öl som sticker ut lite mer.
– Men det får inte bli för udda, vi måste alltid hålla en balans så att ölet också kan sälja tillräckligt, annars fungerar det inte, säger Rickard Bengtsson , bryggmästare på Spendrups i Vårby.
Även Carlsberg Sverige i Falkenberg och Åbro Bryggeri i Vimmerby har hängt på mikrotrenden: Hos Carlsberg finns sedan en tid Backyard Brewed whith passion in Falkenberg och Åbro har sin serie med Bryggmästarens där bryggeriets bryggmestare Lennarth Anemyr tar ut svängarna något mer.
Mässan i Nacka inhyser naturligvis också de flesta av Sveriges verkliga mikrobryggare som drivit på den här utvecklingen. En del av mikrotrenden bland svenska krögare är också en vilja att kunna erbjuda mat och dryck från den region man verkar i. Då blir det också naturligt att kunna erbjuda ett öl som bryggts i närheten.