Fler kvinnor gillar öl
Kvinnor har blivit mer intresserade av öl och olika ölsorter. Var tredje kvinna uppger att intresset för öl har ökat under det senaste året. 63 procent av kvinnorna gillar att testa nya ölsorter och åtta av tio kvinnor kan tänka sig att beställa en öl till maten på en finare restaurang. Det är några av resultaten i årets upplaga av Dryckeskollen – en undersökning om öltrender och svenskarnas intresse för öl som genomförs av Sifo på uppdrag av Carlsberg Sverige.– Vi har märkt av ett ökat intresse för öl i Sverige, inte minst bland kvinnor. Det handlar mycket om kombinationen öl och mat. Vi ser till exempel att ölsorten blir allt viktigare när man dricker en öl till maten på restaurangen och medvetenheten om vilka olika sorters öl som passar till en viss typ av mat har ökat, Joakim Losin, ölexpert och ansvarig för specialöl på Carlsberg Sverige.Öl är det mest populära dryckesalternativet på restaurangen. 55 procent av svenskarna dricker helst en öl till maten på restaurang och åtta av tio svenskar (82 procent av männen och 76 procent av kvinnorna) skulle vilja att restaurangerna erbjöd öllistor på samma sätt som de idag har vinlistor.De lyxiga maträtter som svenskarna helst dricker en öl till är oxfilé och löjromstoast. 28 procent av svenskarna dricker helst en öl till oxfilé medan 26 procent tycker att öl passar bäst till löjromstoast.– Olika ölsorter kan med fördel anpassas till olika typer av mat. Undersökningen visar att svensk husmanskost fortfarande ligger i topp när det gäller vilka maträtter som svenskarna helst dricker öl till, men även amerikansk och thailändsk mat är rätter som svenskarna tycker passar bra tillsammans med öl, säger Joakim Losin.Fakta om Dryckeskollen 2011Dryckeskollen har genomförts av Sifo på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick 1 060 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige. Undersökningen genomfördes under vecka 44, 2011.