23948sdkhjf

Trendigt att inte följa trender?

Den dominerande mattrenden enligt svenska konsumenter under 2011 blir resurssmart matlagning. Det visar Food & Trends 2011.

PR-byrån


Hill & Knowltons nya trendrapport om mat, matvanor och trender för det


kommande året visar att en övergripande


mattrend 2011 blir att handla mindre och slänga mindre. Av 1046 tillfrågade konsumenter uppger 23 procent att resurssmart matlagning blir årets stora mattrend.


Konsumenterna blir allt mer medvetna i valet av livsmedel, man vill ha prisvärd


mat men är inte beredd att kompromissa med kvalitet eller bekvämlighet. Livsmedelsbranschen spår å andra sidan att det trendigaste i år är att inte följa


trender. Trendrapporten Food & Trends 2011 visar också, inte helt oväntat, att svenskarna är ett matintresserat folk. Åtta av tio uppger att


de har att ett mycket stort eller ganska stort intresse för mat och var fjärde


svensk säger sig vara passionerade och ständigt söker inspiration. Mest


inspiration får vi från matprogram på TV (55 procent), receptsajter (53


procent) samt familj och vänner (50 procent).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063