Trendigt att inte följa trender?
PR-byrån
Hill & Knowltons nya trendrapport om mat, matvanor och trender för det
kommande året visar att en övergripande
mattrend 2011 blir att handla mindre och slänga mindre. Av 1046 tillfrågade konsumenter uppger 23 procent att resurssmart matlagning blir årets stora mattrend.
Konsumenterna blir allt mer medvetna i valet av livsmedel, man vill ha prisvärd
mat men är inte beredd att kompromissa med kvalitet eller bekvämlighet. Livsmedelsbranschen spår å andra sidan att det trendigaste i år är att inte följa
trender. Trendrapporten Food & Trends 2011 visar också, inte helt oväntat, att svenskarna är ett matintresserat folk. Åtta av tio uppger att
de har att ett mycket stort eller ganska stort intresse för mat och var fjärde
svensk säger sig vara passionerade och ständigt söker inspiration. Mest
inspiration får vi från matprogram på TV (55 procent), receptsajter (53
procent) samt familj och vänner (50 procent).