Ombyggnationer ger resultat i NSP
NSP
driver 42 Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Ungefär två
tredjedelar av försäljningen sker i Sverige och en tredjedel i Danmark. Den
svenska delen går bra och omsättningen steg med 9 procent under tredje
kvartalet 2010. Samtidigt föll omsättningen i Danmark med 19 procent. Det beror
på att den danska ekonomin har drabbats hårt av lågkonjunkturen.Siffrorna
ser ut som följer (i jämförelse med samma period föregående år)Omsättning:
160,9 Mkr (181,7)Rörelseresultat: 7,1 Mkr (4,2) Ackumulerat för perioden januari - september:Omsättning: 476,0 Mkr (526,7)Rörelseresultat: 11,1 Mkr (-1,0)Med en omsättning som summerar till 158 miljoner kronor under det sista
kvartalet pekar helårsomsättningen mot 634 miljoner kronor, enligt beQuoted
Investor Information.Blir
utfallet som beQuoted tror kommer rörelseresultatet bli 16 miljoner kronor för
helåret, en klar förbättring jämfört med 2009.Sedan
2008 har det skett ett stort förändringsarbete i NSP, där fokus legat på
lönsamhet istället för på tillväxt. Målet är att nå en tillväxt på 10 procent
om året. Nyetableringar ska stå för 5 procentenheter och resten av ökningen ske
i befintliga restauranger.I Fast Food nr 6/2010, berättade Nordenchefen, Stefan Eriksson, att företaget har en
ny restaurangdesign som märks på alla nya restauranger men även på de befintliga
som håller på att byggas om. –
Att bygga om är den bästa affären vi kan göra, säger också Morgan Jallinder till
beQuoted.