Styrkebesked från servicehandeln
Under årets tredje kvartalet ökade
omsättningen med 3,4 procent inom servicehandeln, vilket är den starkaste
utvecklingen på två år. Servicehandeln är dock en heterogen bransch och
tillväxten skiljer sig åt mellan de olika branscherna, enligt
Servicehandelsindex. Under det tredje kvartalet var det fast
food-restaurangerna som uppvisade starkast tillväxttal inom servicehandeln, med
en ökning på 4,5 procent. Det betyder att fast food-segmentet fortsatte på den
bana av hög och stabil tillväxt som de följer sedan 2009. Stabil tillväxtökning stod också
caféerna för, 3,6 procent jämfört med fjolåret, även om de inte riktigt levde
upp till de höga tillväxttal på nära sju procent som de uppvisade under årets
första hälft.Vände uppåt gjorde också
Minilivssegmentet, som uppvisade en ökning med 4,0 procent jämfört med samma
period år 2009. Detta efter två negativa kvartal följt av ett kvartal med
nolltillväxt. Trafikbutikerna hade den svagaste tillväxten i branschen och ökade
med blygsamma 1,7 procent.