NSPs försäljning minskar
Nordic Service Partners Holding AB, NSP, är ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. Försäljningen uppgick i oktober totalt till 54,2 miljoner kronor (60,0), vilket är en minskning med -9,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Av minskningen svarar valutakursförändring för -4,5 procentenheter medan avyttring av verksamheter svarar för 0,0 procentenheter. Försäljningen för jämförbara restauranger påverkar därför förändringen med -3,8 procentenheter (-1,0). Enligt NSP har oktoberförsäljningen påverkats negativt av att höstlovet inföll under november.Under perioden januari till oktober 2010 har försäljningen uppgått till totalt 528,0 miljoner kronor (584,5), vilket är en minskning med -9,7 procent jämfört med motsvarande period 2009. Av minskningen svarar valutakursförändring för -3,4 procentenheter medan avyttring av verksamheter inklusive andra mindre förändringar svarar för -3,4 procentenheter. Försäljningen för jämförbara restauranger påverkar förändringen med -1,3 procentenheter (+1,1), enligt NSP.