Hon ska sälja det nya matlandet
Idag träffar jordbruksminister Eskil Erlandson företrädare för den svenska besöksnäringen för att diskutera Sverige - Det Nya Matlandet. Kvinnan som sedan ska sälja visionerna utomlands heter Anne-Marie Hovstadius om nyligen anställts på VisitSweden.
- Med Anne-Marie Hovstadius som projektledare för detta viktiga projekt som på allvar ska sätta Sverige på den internationella matkartan känner jag att vi har en stor möjlighet att göra ordentliga avtryck därute i världen, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.
Anne-Marie (Ami) har under 20 år arbetat med varumärken och marknadskommunikation i ledande befattningar, bland annat som internationell marknadschef på Microsofts huvudkontor i USA. Under de senaste åren har hon verkat som fristående konsult och projektledare med varumärkesfrågor och kommunikationsstrategi på uppdrag av Svenskt Sigill, LRF, Svensk Potatis och Hötorgshallen, med flera. Hon har även startat projektet Barnens Egen Matskola, en rikstäckande matlagningstävling för barn. Bland hennes studier märks marknadsekonomi och kommunikation på Berghs School of Communications och en PR-utbildning vid University Of Washington.
Ami kommer att genomföra arbetet med kommunikationsplattformen för Sverige – det nya matlandet tillsammans med Exportrådets Angelica Ingerdal och Jordbruksverkets Maria Petersson.