Champagne oberörd av finanskris
Foto: Fotoakuten, www.fotoakuten.seSiffran, som Systembolaget har tagit fram för TT:s räkning, innebär en fortsatt ökning med drygt 8 procent jämfört med 2007, sett till den sålda volymen. Forskningen säger annars att alkoholdrycker hör till så kallade inkomstelastiska varor, som säljer sämre i lågkonjunktur. Så var fallet med champagne under den ekonomiska nedgången i början av 1990-talet då och när IT-bubblan sprack år 2000. Dock inte denna gång.»Det har väl inte känts fysiskt i plånböckerna på folk än. Jag tror att det är för tidigt«, säger Systembolagets presschef Björn Rydberg till di.se.Om försäljningen av champagne tuffar på i november och december kan 2008 mycket väl överträffa fjolårets rekordsiffra på 913 000 sålda liter champagne. Försäljningen av dyra rödviner och spritsorter har också ökat kraftigt under oktober, även med hänsyn tagen till kalendereffekter.