Varumärket Sverige topprankat
Sverige har kvalat in bland de tio högst rankade länderna i världen. Bäst varumärke för att äta gott på restaurang har Italien, Frankrike, Japan, Singapore och Schweiz.
Trettio delområden ingår i rankningen. I kategorierna miljövård och livskvalitet hamnar Sverige på första plats. Levnadsstandard, säkerhet, avancerad tekniknivå och politisk frihet är andra områden där Sverige hamnar bland de fem högst rankade.
Sett till helheten landar Sverige som varumärke på en tiondeplats, men så är det också första gången som vi kvalar in på topplistan.
Även om svensk gastronomi haft stora framgångar på senare år är det inget som märks av i rankningen. När det gäller att äta gott på restaurang har Italien, Frankrike, Japan, Singapore och Schweiz de bästa varumärkena.
USA, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien är de bästa länderna att göra affärer i, medan ett besök i Thailand, Indien, Mexiko, Tjeckien eller Polen anses ge mest värde för pengarna.
Årets stjärnskott är Kroatien, Förenade Arabemiraten och Kina, som inom de kommande fem åren bedöms blomma ut till riktigt stora turistmål.
Rankningen bygger bland annat på nationell statistik och enkäter bland omkring 2 700 flitiga resenärer i nio länder.
Länderna med bäst varumärke
1) Australien
2) Kanada
3) USA
4) Italien
5) Schweiz
6) Frankrike
7) Nya Zeeland
8) Storbritannien
9) Japan
10) Sverige
Källa: di.se.