Graffiti Café söker franchisetagare
Året var 1985 och staden Kristianstad. Sedan dess har antalet Graffiti Café blivit 14. Nu planerar kedjan som var först med ugnsbakad potatis på menyn att växa med tio kaféer per år.
Att äta potatis ligger helt i rätt i tiden. Det är gott, nyttigt och klimatsnålt. Därför anser Graffiti Café att det är hög tid att öka expansionstakten för 2000-talets franchisekoncept.
»Vi hade kunnat expandera snabbare, men det var inte ambitionen från början. Det har mest gått av bara farten. Men nu vill vi göra en medveten satsning och siktar på att bli rikstäckande i första hand, sedan hoppas vi på att kunna expandera utomlands«, berättar Lars Åkerman, som hjälper ägarna med etableringen.
Till en början var det ugnsbakad potatis för hela slanten som gällde på Graffiti Café, men idag är utbudet mycket bredare än så med pajer, sallader, mackor och bakverk.
»Ja, Graffiti Café är mycket mer än en het potatis. Stort fokus ligger på miljö och till exempel använder vi lokala och ekologiska råvaror så mycket det bara går och källsorterar nästintill det extrema«, fortsätter Lars Åkerman.
Graffiti Café finns idag i Kristianstad, Helsingborg, Ängelholm, Hässleholm, Kalmar, Malmö, Lund, Ödåkra, Löddeköping, Hyllinge, Jönköping, Råå och Kållered. Var nästa kaféetablering kommer att ske vill vd Anders Welander inte uttala sig om.
»Jag vill inte avslöja något förrän alla papper är påskrivna. Men som det ser ut kommer vi att öppna fem kaféer under 2008, även om målsättningen ligger på tio«, säger han.
Ett bevis på att bakpotatis inte bara är hett i Sverige är den nya danska kedjan Potato Shop. Den första enheten öppnade i Århus den 28 november förra året. Ägarna kallar konceptet för ”Caférant” som står för en mix av café och restaurang med hälsosam profil. Nästa år ska Potato Shop öppna i Randers, Köpenhamn och på ytterligare tre orter i Danmark.