23948sdkhjf

Ridderheims spår framtiden

Ridderheimsdagen den 31 januari bjöd på tapas, svenska gårdsprodukter och flaggade för nya såser à la Melker Andersson. Samtidigt gavs en tjuvkik på Ridderheimsrapporten 2008.
Historien om Ridderheims sträcker sig tillbaka till 1987 och börjar med en man, ett kök och en hel del vitlök. Christer Ridderheim, numera vd och delägare i företaget tillsammans med Peter Grönvall, insåg att han var en unik affärsidé på spåren när de egenmarinerade vitlöksklyftorna i hans butik i Stenungsund sålde som smör.

Idag har Ridderheims 110 anställda, en omsättning på cirka 475 miljoner kronor om året och har ett sortiment med drygt 900 olika delikatesser. Restaurang- och storkökssidan omsätter närmare 60 miljoner av den totala summan, men potentialen bedöms vara gigantisk – inte minst inom cateringbranschen.
»På restaurangsidan planerar vi att växa betydligt mer. Och vi ligger helt rätt i tiden för detta med vårt breda utbud av småplocksmat. Tapastrenden är tydlig, och där har vi en stor bredd som visar att småplocksmat handlar om så mycket mer än bara traditionella tapasrätter. Grunden är goda produkter som är färdiga att servera och därigenom gör allt enkelt, smidigt och snabbt för både krögare och gäst. Dessutom blir det lönsamt«, berättar Jonas Segerberg, delansvarig för restauranger och storkök på Ridderheims.

Produktnyheter
Jonas berättar också att en annan stor satsning är den på svenska, men även utländska, gårdsprodukter.
»Vi vill knyta till oss fler småskaliga matproducenter, framförallt inom ost och chark. Och så har vi utvecklat samarbeten med flera gårdsproducenter i Toscana.«

Ridderheims har vanan av att samarbeta med folk som kan sin matläxa. Tidigare har ett antal grillsåser lanserats i samarbete med chili- och kryddfrälste kocken Jonas Borssén. I april är det premiär för fler såser. Denna gång är det Melker Andersson som har fått sätta sin prägel på dem. Totalt handlar det om 4-5 olika kalla och varma såser med grund i vad Melker själv brukar använda på sina restauranger.

Förhandstitt på trendrapport
Just nu är Ridderheims i full färd med att ta fram den andra utgåvan av Ridderheimsrapporten. Temat för i år är ”Framtidens matshopping” trendpotentialen för nutida fenomen diskuteras och experter flippar eller floppar ytterligare fenomen som än så länge bara skådats utanför Sveriges gränser. Här är några exempel:
- ”Small is the new big” – tidsbrist och bekvämlighet är viktigare än lågpris och massutbud
- Me-tailing – vi vill vara så individuella som möjligt i våra val och marknaden för masskräddarsydda varor ökar
- In-store automation – i Belgien finns till exempel en helautomatisk delikatessbutik med ostar och skinkor som är öppen dygnet runt
- In-store media – i takt med att traditionell reklam tappar effekt gäller det att hitta nya lösningar som får kunden att reagera, till exempel butiken som via pekskärmar i skyltfönstret gör det möjligt för kunden att klicka igenom hela sortimentet innan han eller hon bestämmer sig för att gå in
- Pimp my package – funktionsdesign av förpackningar växer som funktion. Exempel är flasketiketter som byter färg när temperaturen är lagom eller extremfallet i USA med barngröt som färgas blå av fiskar som simmar runt i den för att barnen ska vilja äta av den

En fullständig presentation av Ridderheimsrapporten 2008 sker på GastroNord 22-25 april på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063