Ny vd för Espresso House
På fyra år ska Espresso House tredubbla antalet kaféer i Sverige. Ulrika Garbrant, tidigare marknadschef för restaurangkedjan SSP, är kvinnan för uppdraget.
»Espresso House har ett tydligt koncept i alla sina butiker, ett starkt varumärke och ett engagerat team. Exemplet England, där det finns fler kedjekaféer per person, visar att vi kommer att kunna expandera rejält«, säger Ulrika Garbrant till Dagens Industri.
Sedan Espresso House slogs ihop med Coffee Cup förra året är coffeeshop-kedjan idag näst mest etablerad i Sverige med 56 enheter från Uppsala och söderut. Flest antal enheter har franchisekedjan Wayne´s Coffee. Men konkurrenterna får verkligen se upp. Målet på 150 Espresso House på tre-fyra år är inte ingen kaxig ambition – snarare fullt realistiskt med riskkapitalbolaget Capital Palamon Partners i ryggen.
»Vi har investerat 140 Mkr och kan investera mer om det behövs. Vi bedömer marknaden för Espresso House som mycket stark«, säger Erik Ferm, partner på Palamon och styrelseledamot i Espresso House.