Prisskillnader för vägskyltar med logga
Förhandling med Vägverket kan löna sig för vägnära restauranger och hotell som vill marknadsföra sig längs vägarna. Kostnaden för en skyltplats varierar nämligen, skriver Restauratören.
»Som det är nu har det inte blivit enklare att skylta, det finns fortfarande ingen struktur och det saknas en enhetlig tolkning av reglerna«, säger han till tidningen.
För Dinners del är det just prissättningen som har satt käppar i hjulet för vägskyltningen, inte tillståndet.
»I Värnamo ville Vägverket ha 200 000 kronor för att Dinners, Ibis, Max och Burger King skulle få en gemensam skylt, och så mycket kan det inte kosta. Efter många kompromisser har vi nu lyckats förhandla ned det. Det vore billigare för alla om Vägverket upphandlade centralt, även om vi har respekt för deras sätt att driva frågorna«, fortsätter Georg Häselbarth.
Vägverket är medvetna om situationen och arbetar för en mer enhetlig tolkning och kommer att hålla utbildningar för alla handläggare av vägvisningsärenden i år, berättar Eleonor Persson, trafikingenjör på Vägverket. När det gäller kostnaden anser hon att det inte är rimligt med så stora prisskillnader, men poängterar samtidigt att det handlar om den faktiska kostnaden.
»Man måste titta på olika faktorer. Är det större vägar krävs större insatser för att sakta ned trafiken. Dessutom är skyltarna större på exempelvis europavägar«, säger Eleonor.
Hon uppmanar också företagen att vara observanta på kostnaden och att det ibland kan löna sig att förhandla. Om mer information ska bytas ut på skylten skulle till exempel kostnaden för hela uppsättningen kanske kunna delas med Vägverket.
»En lösning på prissättningsfrågan skulle kunna vara att en viss subvention sker när kostnaderna för avstängningsanordningar i samband med arbetet utmed väg är särskilt höga, men det är inget som diskuteras idag«, berättar Eleonor Persson.