23948sdkhjf

Ett glöggens år

Svenskarna dricker glögg som aldrig förr. Under november månad ökade den totala glöggförsäljningen med 35,5 procent. Och då återstår hela december månad.
Riktigt bra gick det för glöggtillverkaren Dufvenkrooks i november månad som ökade volymen med drygt 73 procent jämfört med samma period 2006.
»Det här är en braksuccé för Dufvenkrooks. Vi är nästan förstummade. Visserligen har vi lanserat en ny glögg samt vårt multipack, men en sådan här ökning är fantastisk«, säger Jeanette Liljekvist Hermansson på Dufvenkrooks.

Dufvenkrooks är Blossas främsta utmanare på Systembolaget och står idag för 11 procent av all glögg som säljs där. Blossa har en marknadsandel på drygt 80 procent och cirka 56 procent i dagligvaruhandeln. Överlägset kan tyckas, men storsäljaren får se upp. Huvudkonkurrenten med drygt 28 procent av marknaden på dagligvarusidan, Saturnus, har gett sig in i matchen på Systembolaget med glöggserien Tindra.

Glögg med calvados, cognac, rom, whisky, grappa och hjortron eller varför inte choklad? Vit glögg, vinglögg, starkvinsglögg… Inför årets julfirande rymmer Systembolagets sortiment drygt ett 20-tal glöggsorter. Inte konstigt om folk får beslutsångest och väljer att köpa mer än bara en flaska. Nu återstår bara det ultimata glöggset som klarar av att värma flera sorters glögg samtidigt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.375