23948sdkhjf

Scan storsatsar på fast food - skapar ny organisation

Scan Foods gör nu storsatsningar för att möta den nya tidens konsument och dess behov av att äta. Efter en större omstrukturering sedan 1999, där Scan Foods etablerat konceptet Snabbt & Gott och genomfört en konsumentanpassning av sitt sortiment, har ledningen nu beslutat att ta ytterligare ett stort steg och agera i frågan vad gäller framtidens bekväma och snabba måltidsbehov. "Vi har insett att det finns marknader som vi inte är med på. Eftersom vi ska vara en bred spelare kommer vi nu att identifiera de mest intressanta områdena för den nya tidens konsument och utveckla koncept, produkter och lösningar för att etablera oss på dessa marknader", säger Tommy Tegnander, affärsområdeschef för den nya organisationen inom Scan Foods. Resonemanget som gått, inom Scans ledning, är att konsumenternas matbeteende är under stor omvälvning vilket kräver att koncernen möter upp denna efterfrågan för att hänga med. Uteslutande handlar det om att finnas på intressanta marknader inom exempelvis trafik- och servicehandel med nutidsanpassade och bekväma måltidslösningar för familjer, singlar, resande etc. "Vi har nu påbörjat ett omfattande analysarbete för att identifiera behov och marknader. Förutom konsumentundersökningar kommer vi att involvera våra kunder och ta hjälp av vår starka säljkår. Utifrån detta kommer vi att bygga sortiment, logistik och organisation" säger Tommy Tegnander. En av anledningarna till att Scan Foods satsar på detta just nu är enligt presschef, Cecilia Öster, att koncernen fått in nytt folk med nytt blod som ser marknaden med nya ögon. Än så länge är Scan Foods mycket hemlighetsfulla och påpekar att projektet är i ett uppbyggnadsskede där inga tydliga linjer ännu är dragna. Det Scan Foods i dagsläget kan avslöja är att planen ska kunna presenteras strax efter nyår och att en etablering kommer att ske under 2005. Vad gäller det befintliga konceptet Snabbt & Gott kommer Scan Foods att arbeta vidare med det, dock poängterar Jonas Karlsson, försäljningschef inom Scan Foods, att huvudmålet inte är att tillföra allt för många nya produkter och koncept utan låta lokal prägel råda i varje gatukök. Däremot kommer man att starkare arbeta med sin nisch att erbjuda ett klassiska sortimentet av korv och hamburgare med hög kvalitet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062