Burger King intar vägarna med Rasta
Burger King och Rasta blir nya samarbetspartners. Rasta ingår i Snapcat AB (publ), som är noterat på Göteborgs OTC-lista. I januari 2005 kommer den första Rastaanläggningen, i Grums, att vara ombyggd för att även kunna erbjuda trafikanterna grillade hamburgare. Bakom Rasta står återigen Dan Tervaniemi vid rodret sedan börsnoterade Snapcat AB (publ) i våras förvärvade varumärket Rasta och anläggningarna. Huvudägare i Snapcat AB (publ) är familjen Dan Tervaniemi och familjen Rolf Lundström med ca 37 procent vardera av kapital och röster. VD på Snapcat AB (publ), Jan Bengtsson, säger att det inte är någon tillfällighet att man nu väljer att bli franchisetagare hos Burger King: ”Vi behövde ha något som kompletterade vårt matutbud längs vägarna. Sedan vi tog över Rastaanläggningarna har vi återinfört vårt ursprungliga koncept med husmanskost, kaffe och smörgåsar. Men det är framförallt yrkestrafiken som vill ha den typen av mat. Vi har letat efter något som även attraherar turister, familjer och lokala gäster. Det får vi i och med Burger King-konceptet”, säger Jan Bengtsson. Först ut är Rastaanläggningen i Grums som byggs om under hösten för att stå klar till januari 2005. Därefter är det dags för anläggningen i Nyköping som beräknas vara färdigbyggd till sommaren 2005. Rastakoncernen består av 15 anläggningar (inkl. en franchisetagare och därutöver är tre anläggningar utarrenderade) som erbjuder trafikanter mat, rum, drivmedel och butik. Hur många fler vägkrogar som kommer att byggas om för att kompletteras med Burger King-restauranger är inte klart. ”Vi börjar med två, därefter gör vi en utvärdering för att se om vi ska gå vidare. Men om detta går bra, vilket jag tror att det gör, vill vi gärna fortsätta expandera. Burger King har ett starkt varumärke och en vuxen smak på sina produkter som passar bra in på våra anläggningar”, säger Dan Tervaniemi, VD Rastakoncernen. Även Stefan Eriksson, Skandinavienchef Burger King, gläds över samarbetet och de nya franchisetagarna: ”Burger King påbörjade en stark tillväxtfas under förra året och nu ökar vi expansionstakten genom att knyta duktiga och ambitiösa franchisetagare till vårt koncept. Både Dan och Jan passar in på den beskrivningen och de har båda bred branscherfarenhet. För vår del är det viktigt att tydligare etablera oss på vägnätet. Både Burger King och Rasta har starka varumärken och vi är övertygade om att de båda kompletterar varandra fullt ut”, säger Stefan Eriksson.