Sandys och Pizza Hut går skilda vägar
Nordic Restaurant Group, NRG, som även äger Pizza Hut i Sverige, har sålt Sandys AB till Sandys operationella chef, Magnus Hermansson. "Detta blir ett bra steg för båda parter", säger Björn Källström, som i november tillträdde posten som vd för NRG. "Både Sandys och Pizza Hut är starka och livskraftiga varumärken. Dock är samordningsfördelarna små och de förtjänar båda sin ägares odelade uppmärksamhet." Sandys grundades 1991 och idag ingår 15 butiker i kedjan. Samtliga butiker utom två drivs av egna franchisetagare. Butikerna ligger främst i Stockholmsområdet med bra citylägen. Sandys gästprofil domineras framför allt av kvinnor i åldern 18-40 år som attraheras av menyn som består av hälsosam mat, freshfood, i form av submarines, pastasallader, varma soppor, varma smörgåsar, wraps och ett brett kaffeutbud. Det mesta på Sandys meny är key-meal märkt, som är en garant för välbalanserade, nyttiga och smala måltider. Idag domineras fastfoodmarknaden av utländska företag och varumärken och Sandys är ett av få svenska koncept som drivs i kedjeform. "Genom att stå på egna ben får vi ett lokalt entreprenörskap och nu kan vi tillsammans med våra duktiga franchisetagare bygga vidare på utveckling av Sandys koncept. Vi har under senaste året gjort en stor förändring av vårt utbud och lanserat många spännande, goda och nyttiga nyheter. Nyttig mat och bra cateringmat är en trend som vi verkligen tror på", säger Magnus Hermansson. "Vi inom NRG och Pizza Hut ser nu fram emot att kunna ägna oss helt och fullt åt Pizza Hut. Det här är en lycklig skilsmässa", säger Björn Källström.