23948sdkhjf

Latte-trenden växer

Idag uppger mer än en av tio kaffedrickare att de minst en gång i veckan dricker en caffè latte, en ökning från tre procent för bara ett år sedan. Det är främst på kafé som man dricker latte och den vanligaste anledningen till kafébesöket är att man vill umgås med vänner. Nio procent av kaffedrickarna har dessutom skaffat en espressomaskin till hemmet. Dessa fakta framkommer ur ett antal färska undersökningar om den nya kaffekulturen i Sverige som Svensk Mjölk idag presenterar.Undersökningsföretaget TEMO/LUI Marknadsinformation har för andra hösten i rad genomfört kvantitativa och kvalitativa undersökningar av den svenska kaffekulturen, på uppdrag av Svensk Mjölk. Omvärldsanalysföretaget United Minds har kompletterat med egna kvalitativa analyser och undersökningar. Resultatet presenteras idag av Svensk Mjölk och United Minds.Den tydligaste tendensen vid en jämförelse ett år bakåt är att caffè latte blivit ett allmänt begrepp. Tre av fyra svenska kaffedrickare känner till caffè latte. Motsvarande andel för ett år sedan var drygt hälften (56 %). Dessutom ger svaren indikation på att lattekonsumtionen ökar i alla sammanhang, inte minst i hemmen. Kaféet är dock helt klart huvudarena för lattekonsumtionen.»Det moderna kaffestället har blivit en fritidsgård för vuxna, framför allt för kvinnor mellan 20 och 40 år. Det är en fri mötesplats som erbjuder flexibilitet när det gäller mat och dryck och man slipper frågan om alkohol«, säger Marie Söderqvist, analytiker från United Minds.Till ett kafé kommer man som man är, kanske utan att veta om man vill äta eller bara dricka något, och ofta efter ett snabbt, spontant beslut. Utfrågningar av kafébesökare i storstäder visar också att de viktigaste kraven på ett kafé är att det 1) serverar bra latte och 2) har ett bra läge.»En krämig cappuccino eller en stark espresso är kopplade till en världsvan livsstil och som begrepp har de använts betydligt längre i Sverige. Den milda latten är dock helt klart drycken på frammarsch i vår kultur, den uppfattas som ungdomlig och trendig och är som sällskapsdryck klar favorit bland kafébesökare. Den ger vuxenpoäng åt unga och stilpoäng åt alla«, säger Gunilla Steinwall, projektledare Svensk Mjölk.Fyra av fem vuxna svenskar (16 år och uppåt) dricker kaffe i någon form. De flesta dricker kaffe flera gånger varje dag (sju av tio kaffedrickare). Bland unga är det dock inte lika vanligt att dricka mer än en gång per dag. En latte på ett kafé har blivit en allt vanligare kaffedebutdryck, ett sätt att "plocka vuxenpoäng".(RS)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062