McDonalds: "Det var lite obetänksamt"
Norska McDonalds lanserade nyligen hamburgaren McAfrika - detta samtidigt som södra Afrika upplever en av de svåraste hungerkatastroferna på länge. Men någon lansering i Sverige blir det inte tal om, enligt presschefen Birgitta Mossberg. »Nej, vi kommer inte att lansera McAfrika. Vi har en plan för vad vi ska göra och i den planen finns ingen sådan produkt med«, säger hon.Många har reagerat på lanseringen, vad säger du om det?»Min norska kollega har berättat för mig att det är en kampanj som går i Oslo på 15 restauranger, så det rör sig inte om någon stor lansering. Dessutom har den varit planerad sedan flera månader och jag tror att folk förstår att det inte finns några onda avsikter med kampanjen.Hur påverkas varumärket av den negativa publiciteten?»Såvitt jag vet har bara två tidningar skrivit om det. Och norska McDonalds har tagit kontakt med ideella organisationer som Röda Korset och erbjudit dem utrymme på brickunderlägg. I och med att McDonalds visat den goda viljan tror jag inte att det påverkar varumärket särskilt mycket. Folk förstår att det beror på en obetänksamhet som man i och för sig kan vara kritisk mot.«(RS)