Ny Demoskopundersökning - Sänkt restaurangmoms ger fler krogbesök
Svenskarna skulle gå ut och äta oftare om restaurangmomsen sänktes från dagens 25 procent till 12 procent, som är den momssats gäller för mat som köps i butik. Det visar en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av SHR.»Vår bransch skulle växa med tusentals arbetstillfällen om momsen inte gjorde skillnad på mat och mat«, säger SHR:s VD Mats Hulth.Undersökningen baseras på intervjuer med 1 002 personer. Resultaten visar bland annat följande att 26 procent av de tillfrågade vet vilken moms som gäller för mat som köps i butik. 23 procent känner till vilken moms som gäller för restaurangmat och 4 av 10 uppger att de skulle gå oftare på restaurang om momsen sänktes från 25 procent till 12 procent.»Resultaten bekräftar att restaurangmomsens storlek hämmar branschens tillväxt i Sverige«, säger SHR:s VD Mats Hulth.»Det finns inget land i EU där medborgarna går ut och äter så sällan som i Sverige. Om antalet restaurangbesök fördubblas hamnar vi strax under EU-genomsnittet, samtidigt som tusentals nya jobb skulle skapas på svenska hotell och krogar.«Mats Hulth anser att den låga kännedomen om våra momssatser visar på komplexiteten i den svenska mervärdesbeskattningen. Han välkomnar därför att riksdagen nyligen fattat beslut om en översyn av momsreglernas tillämpning.»Själva avgränsningen mellan momssatserna är i vissa fall godtyckligt utformad och leder till tolkningsproblem. I vårt fall gör momsen skillnad på mat och mat beroende på var den inhandlas och det är oacceptabelt.«(RS)