23948sdkhjf

Max slår tillbaka – anmäler Aftonbladet och presenterar åtgärdsplan

Ökad rapportering, ökad transparens och en möjlighet för gästerna att själva besöka snabbmatskedjans kök ingår i Max åtgärdsplan för att återvinna skadat förtroende.

Max har varit i blickfånget den senaste veckan och det som synats har inte varit vackert. Efter avslöjande om matsnusk och sekretessavtal har Max tvingats att ägna sig åt krishantering.

Nu bemöter snabbmatskedjan anklagelserna och meddelar i ett pressmeddelande att man anmäler Aftonbladet för vad som Max beskriver som en grovt överdriven mediebild. Presstjänsten har förtydligat att det handlar om en anmälan till Medieombudsmannen (tidigare Pressombudsmannen), vars uppdrag är att ge enskilda individer, och i viss mån även företag och organisationer, möjlighet till upprättelse om de utsatts för skada i samband med en publicering.

Max presenterar också tre åtgärder som ledningen hoppas ska göra att kunderna återfår förtroendet för kedjans restauranger.

  • Ökad rapportering: Påminnelser om vikten av att rapportera eventuella avvikelser samt uppmaning att vid behov använda Max visselblåsarfunktion för anonyma anmälningar.
  • Transparens: Införande av nya rutiner där varje restaurang sätter upp senaste inspektionsrapporten från miljö- och hälsomyndigheten så att medarbetare och gäster tydligt kan ta del av rapporten.
  • Öppna kök: Max öppnar upp sina kök för gäster, som kan anmäla önskat besök på hemsidan för att med egna ögon se hur arbetet med kvalitet, renlighet och matsäkerhet går till.

– Jag har jobbat hela mitt liv i den här branschen som jag älskar, och jag har vigt mitt liv till att utveckla Max med ambitionen att vi ska bli världens bästa burgarkedja. Alltid med smak och kvalitet i fokus. Den bild som har målats upp är inte vad Max är och står för. Och den är byggd på felaktigheter, överdrifter och osanningar från hårdvinklade anonyma berättelser från ett fåtal tidigare anställda. Kan det ske avvikelser från våra rutiner? Självklart! Och de följer vi alltid upp och åtgärdar, framför Richard Bergfors, vd och delägare i familjeföretaget.

Max har 157 svenska restauranger och 197 totalt. Den senaste öppnades i förra veckan på Tuna handelsområde i Sandviken. 

Sedan expansionen tog fart 2021 har den norrländska kedjan ökat omsättningen kraftigt. Under det senaste officiella räkenskapsåret, 2023, omsatte Max Burgers AB 4,6 miljarder kronor. 

Läs mer om: MAX
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079