Lydmar inleder ny mer punkig era med att byta matkoncept
För 17 år sedan slog Lydmar Hotel upp sina dörrar på Blasieholmen i centrala Stockholm, efter 13 år på Stureplan. Förra våren kom Samuel Laulajainen från vd-rollen på Södra Teatern till Lydmar. Med honom vid rodret är målet att återta positionen som nav och mötesplats för mat- och kulturälskare.
Första steget är att nyöppna restaurangen med ny meny och ny design.
De tidigare medelhavsinfluenserna har fått ge plats åt en kulinarisk resa runt Manhattan när Lydmar byter ut Medelhavet mot pulsen i New York City. På menyn finns ett brett utbud av cocktails, snacks, förrätter, varmrätter och desserter. Gästerna kan beställa allt från Reuben Sandwich och Mac ‘n’ Cheese, till Lobster Rockefeller och Chinese Chicken Salad, framgår det av ett pressmeddelande.
– Vi vill att maten ska upplevas fritt. Det finns inga regler här – inget rätt eller fel sätt att ta del av vår meny. Även om det inte är en renodlad sharingmeny, är tanken att rätterna enkelt ska kunna delas och avnjutas tillsammans, säger kökschefen Jakob Levén och beskriver konceptet som både lekfullt och sofistikerat, precis som Lydmar.
Ett annat steg för att hitta tillbaka till Lydmar-andan görs genom att anlita den kreativa duon Cowboy Cowboy, bestående av Stina Grape och Hanna Droh. De kommer att kurera musik- och nöjesutbudet.
– Vår målsättning är att Lydmar ska vara lika levande som det en gång var. Vi ska tillbaka till det punkiga, det pulserande och lekfulla, men utan att tumma på den lyx och kvalitet som definierar oss idag. Under 2025 ska vi ge Lydmar det lyft som hotellet förtjänar och vi ser fram emot att välkomna både gamla och nya middags- och AW-gäster, musikfantaster och kulturälskare, säger Samuel Laulajainen, vd på Lydmar Hotel.
Artikeln är en del av vårt tema om Öppning.