Skansen ska bli matdestination med hjälp av Stureplansgruppen
Modern gastronomi kombineras med svenska traditioner. Så beskrivs ett nytt samarbete mellan Stureplansgruppen och Skansen. Den kända hotell- och krogkoncernen blir från och med i år ny restauratör och kreativ partner till Skansen och Restaurang Solliden.
Enligt Maria Groop Russel, vd för Skansen, är partnerskapet med Stureplansgruppen ett viktigt steg för att nå ambitionen om hög kvalitet på matupplevelsen samtidigt som stora volymer levereras.
– Mat och dryck behöver utvecklas för att bli en mer integrerad del i Skansens erbjudande till gäst. Det finns ett stort intresse för skandinaviska råvaror och mat som Skansen självklart ska vara en del av, säger hon i en kommentar.
Ambitionen är att knyta ihop gastronomin med program, evenemang och årstidernas variation och skapa en destination där mat, dryck och upplevelser smälter samman. Stureplansgruppen ska tillföra erfarenhet och kreativitet till Skansens gastronomiska utbud. Tillsammans
– Solliden är en plats som alla svenskar har en relation till – en ikon fylld av minnen och traditioner. Vi är stolta över förtroendet att få utveckla denna historiska plats till en destination som bjuder in till både härliga helgbesök, oförglömliga event och riktigt mathantverk. Vår ambition är att Solliden ska bli en plats där historia och framtid möts, som stockholmare och besökare älskar att återvända till om och om igen, säger Vimal Kovac, vd och grundare av Stureplansgruppen.
Under 2025 pågår en större renovering av Restaurang Solliden som öppnar i ny regi under 2026.