Vintjänsten skalar upp – erfaren e-handlare tillfällig vd
Förra årets domslut i Högsta domstolen som gav Winfinder och liknande aktörer rätten att marknadsföra och sälja vin i Sverige har gjort att både Vinoteket och Winfinder kan skala upp. Nu nystartar Vintjänsten AB med en hel del organisationsförändringar som inkluderar både Winfinder och Vinoteket.
Andreas Koschnike tillsätts som interim-vd efter att förra vd:n Anders Signell av personliga skäl tagit en paus från sin tjänst. Koschnike har erfarenhet av att växa e-handelsverksamheter och har tidigare jobbat för modebolag som Caliroots och J. Lindeberg.
– Jag ser en enorm potential för både Vinoteket och Winefinder på en marknad som nu växer snabbt, särskilt i Sverige. Jag ser fram mot att tillsammans med ägare, styrelse och teamet fortsätta arbetet med positionering, varumärke, e-handelsplattformen och den fortsatta strategin, säger Andreas Koschnike, i en kommentar.
I dag står onlinehandeln av vin för lite över 2 procent av den totala vinförsäljningen i Sverige (inte inkluderat Systembolagets egen onlinehandel). Vinoteket och Winfinder står för 70 procent av marknadsandelen vilket är en ökning med 10 procentenheter från tidigare år.
Företaget lanserade nyligen Sveriges första AI-sommelier och snart ska ett större plattformsbyte genomföras och en ny app lanseras.