Efter e.coli-utbrottet: McDonald's miljardsatsar för att locka tillbaka kunderna
Minst 49 personer insjuknade i e-coli-utbrottet i oktober som kopplats till snabbmatsjättens Quarter pounder-burgare.
CNBC skriver att 65 miljoner dollar av den totala summan ska investeras i ägare som tappat affärer på grund av händelsen. Cirka 35 miljoner dollar ska läggas på trafikdrivande program, inklusive marknadsföringsinsatser, framgår det av ett memo som finanssajten tagit del av.
Jätten ska även driva lokala återhämtningsinsatser för starkt påverkade marknader, och mer information om detta ska ges under kommande veckor.
"Vi har navigerat i en komplex och snabbt föränderlig situation, rört oss i en oöverträffad takt och visat den sanna karaktären hos vårt varumärke genom orubbligt engagemang för våra kunders säkerhet och välbefinnande. När vi nu går in i återhämtningsfasen kommer vi att fortsätta att upprätthålla vårt åtagande att göra det rätta", heter det i meddelandet från McDonald's chief impact officer Michael Gonda och chief marketing and customer experience officer Tariq Hassan.