23948sdkhjf

Efter rekonstruktionen: Så ser Sushi Yamas nya expansionsresa ut

Fyra viktiga byggstenar har bidragit till att vända utvecklingen för Sushi Yama som nu fokuserar på en lönsam expansion. Det finns också planer på att ta steget utomlands nästa år, berättar kedjans CFO Oskar Karlsson.

För några år sedan öppnde Sushi Yama nya restauranger i en rasande takt. Tills det tog tvärstopp och sushikedjan tvingades in i en rekonstruktion. Nu tror sig de inblandade ha lärt läxan och har inlett en ny expansionsresa.

Bröderna Sargon och Ninos George öppnade den första Sushi Yama-restaurangen i PK-huset i Stockholm 2008. I mars 2020 köpte riskkapitalbolaget Litorina hela kedjan, som då bestod av 47 restauranger. Därefter gick expansionen snabbt och kedjan hade som mest 67 restauranger.

Enligt ekonomichefen Oskar Karlsson var alla restauranger lönsamma då pandemin vände allt på ända.

– Restauranger som fungerade väl innan pandemin fungerade inte lika bra längre. Detta på grund av nya vanor. I en ”postpandemi-värld” har vi istället utvecklat vårt restaurangnätverk där människor bor i kombination med gallerior, centrala lägen och reselägen.

I juni 2023, när företaget klev ur rekonstruktionen, hade Sveriges största sushikedja krympt till 42 restauranger. Nu växer man igen. Senast med en ny restaurang i centrala Göteborg som öppnade den 16 oktober. 

Oskar Karlsson beskriver det som en lång transformationsresa.

– Redan i december 2022 lyckades vi vända trenden och visa ett positivt operativt resultat, och samtliga restauranger visade på lönsamhet. Efter ett bra 2023, med många större initiativ för att driva upp försäljningen och öka effektiviteten samt ett extremt starkt Q1 2024, hade vi uppnått en lönsamhet som möjliggjorde mindre expansion till utvalda nya lägen, förklarar han.

I dag är pandemin ett minne blott. Oskar Karlsson berättar att Sushi Yamas försäljning dubblats jämförts med pandemiåren. Under räkenskapsåret 2023 omsatte Sushi Yama Group 252 miljoner kronor. Jämfört med 2023 har försäljningen ökat med cirka 30 procent och lönsamheten med 200 procent, enligt ekonomichefen.

Nyckeln till vändningen sammanfattar han i fyra byggstenar: Människorna, digitaliseringen, maten och konceptet.

– Vi har investerat i att hitta rätt människor och i att utveckla dem. Från ledningen och genom hela organisationen. Vi har ökat fokus på utbildningar, interna karriärvägar och på att få alla medarbetare att trivas och känna sig motiverade. Vi är väldigt nöjda med hur organisationen ser ut idag och det är en stark bidragande orsak till vårt resultat.

Samtidigt har Sushi Yama investerat i sin digitala infrastruktur, på fyra år har antalet digitala köp ökat från 5 till 90 procent. Mer hållbar mat med fler veganska rätter samt ett varmare koncept som gjort restaurangerna mysigare är andra ingredienser i det återuppståndna Sushi Yama. 

I nuläget finns 48 restauranger från Malmö i söder till Umeå i norr.

– Vi fokuserar på en lönsam expansion. Exakt antal är inte lika viktigt som att varje ny enhet är lönsam. Under 2024 har vi hittills sju nya restauranger. Kommande år räknar vi med åtta till tio nya per år. 

Fokus under 2025 kommer att ligga på storstadsområdena. 

– Vi tror till exempel att vi kan ha cirka tio till restauranger i Storstockholm, säger Oskar Karlsson. 

Han och resten av ledningen med vd Johannes Örnemark i spetsen tror att Sverige kan svälja uppåt 120 Sushi Yama-restauranger. Parallellt planeras också en expansion utomlands. 

– Vi har tittat på hela norra Europa, men fokus just nu i vår analys är Finland, Danmark och Tyskland. Vi räknar med att ta steget utomlands under senare delen av 2025.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063