Starbucks backar igen – ”Måste förändra strategin från grunden”
Starbucks redovisar fullständiga siffror för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2023/24, efter att i förra veckan ha varnat om en lägre försäljning igen.
Samtliga siffror överensstämmer med de preliminära, vilket betyder att omsättningen var ner 3 procent till 9,1 miljarder dollar, och att den i jämförbara butiker minskade med 7 procent. Försäljningen har nu backat tre kvartal i rad.
Vidare var det justerade resultatet 0,80 dollar, vilket bommade förväntningarna på 0,85 dollar, enligt analytikerkonsensus från Factset.
“Det är tydligt att vi måste förändra vår strategi från grunden för att vinna tillbaka kunderna. 'Back to Starbucks' är den grundläggande förändringen”, kommenterar nya vd:n Brian Niccol.
“Min erfarenhet säger mig att när vi går tillbaka till vår kärnidentitet och konsekvent levererar en fantastisk upplevelse, kommer våra kunder tillbaka. Vi har en tydlig plan och agerar snabbt för att återföra Starbucks till tillväxt”, tillägger Niccol.
Starbucks har sedan tidigare slopat sin guidning för räkenskapsåret 2024/25 med hänvisning till vd-bytet och den nuvarande affärssituationen.