44 bryggerier kampanjar under samma etikett
Enligt Sveriges Oberoende Bryggerier, SOB, handlar kampanjen om att visa upp den mångfald och bredd av ölstilar som de svenska bryggerierna står för.
– Genom denna unika lansering med vårt oberoende öl visar vi på hur vi berikar den svenska ölkulturen. Ett öl som symboliserar en gemensam ståndpunkt och kärlek för den småskaliga ölbranschen, säger Ayla Yavuzalp, ordförande i SOB.
Idén till projektet kläcktes av ett gäng bryggare för ganska precis ett år sedan och Systembolaget hakade på. Om samma grafiska profil på 44 olika produkter riskerar att skapa förvirring bland konsumenterna framgår dock inte.
”Vi visar en enad front och boostar varandra genom att synas under samma flagg. Vi är helt enkelt en förening att räkna med!”, skriver SOB på sin hemsida.
Lanseringen påbörjas i Stockholm den 4 oktober och beräknas fortsätta i flertalet Systembolag den 7 oktober.