Bacon till glassen – nu avbryter McDonald's AI-projektet
Efter två år avbryter McDonald's sitt AI-test. Detta efter att flera galna leveranser vid den automatiserade drive thru-beställningen blivit virala på sociala medier. Bland annat har kunder fått bacon eller små smörförpackningar ihop med sin glass, en kund fick ett mål med extra McNuggets för hundratals dollar medan andra fått andra typer av saltade notor.
Restaurant Business var först med att berätta om det avbrutna AOT-projektet (automated order taking) som pågått på 100 amerikanska restauranger i samarbete med IBM.
McDonald's har dock inte gett upp tron på AI-styrda drive thru-beställningar i framtiden. Enligt ett mejl till franchisetagarna som Restaurant Business tagit del av planerar snabbmatsjätten att hitta en ny partner att samarbeta med.
“Även om det funnits framgångar så känner vi att det är tillfälle för att mer brett utforska olika röstbeställningslösningar. Efter en genomtänkt utvärdering har McDonald's beslutat att avsluta det nuvarande partnerskapet med IBM och teknologin kommer att stängas av på alla restauranger senast den 26 juli 2024”, skriver Mason Smoot, chief restaurant officer för McDonald’s i USA.
I ett uttalande till Restaurant Business säger McDonald's att målet med testet var att se om automatiserad röstbeställning skulle leda till snabbare service och enklare hantering.
“Vi ser en enorm möjlighet i mer avancerad restaurangteknologi och kommer att fortsätta att utvärdera långsiktigt skalbara lösningar som hjälper oss att vid årets slut fatta ett välgrundat beslut om en framtida röstbeställningslösning.”
IBM har i ett eget uttalande sagt att diskussioner förs med andra snabbmatskedjor om att använda sig av AI-teknologin.
“Den här tekniken har visat sig ha några av de mest omfattande funktionerna i branschen, är snabb och exakt under de mest krävande förhållanden. Medan McDonald's omvärderar och förfinar sina planer för AOT ser vi fram emot att fortsätta arbeta med dem i en mängd andra projekt.”