23948sdkhjf

Subway satsar på tillväxt – planerar öppna 50 nya restauranger

Den amerikanska smörgåsjätten firar 25 år i Sverige med att addera nyheter till sortimentet och presentera en ambitiös expansionsplan för de fem närmaste åren.

1965 grundades Subway i Bridgeport, Connecticut, USA, och har sedan dess spridit sig världen över. Idag har de över 37 000 restauranger i världen varav 160 av dessa restauranger finns i Sverige. Nu satsar Subway på att få ännu större spridning i landet.

– Vi ser jättepotential att växa med ytterligare restauranger i Sverige. Idag har vi cirka 160 restauranger och vi ser en potential att öppna cirka 50 restauranger till de kommande fem åren. Att vi har möjlighet att driva på detta är främst på grund av vårt eget restaurangbolag som vi startade för snart ett år sedan där vi redan idag driver 15 egna restauranger från Lund till Örebro, säger Ricky Simonsson, landschef för Subway Sverige.

Via det egna restaurangbolaget har Subway möjlighet att säkerställa många restauranger, fort, i hela landet, menar Ricky Simonsson. Även att smörgåskedjan tillhandahåller en uppskattad produkt, som inte har en direkt konkurrent likt de andra snabbmatskedjorna.

– Hela branschen är väl lite utsatt just nu, men vi har inte tappat, vad vi vet, lika mycket som övriga i fast food.

Varför har det gått bra för Subway?

– Vi sitter på en unik produkt som inte är så mycket fast food, det är ju inga burgare som har varit väldigt i ropet. Sen kan jag tänka mig att det är lite överetablerat med burgarkedjor, så vill man ha ett alternativ som är lite fräschare kommer man till oss. Vi har inte i heller någon direkt konkurrent när det kommer till goda mackor, säger Ricky Simonsson.

Bland annat planeras nya etableringar i Stockholm där Subway idag har majoriteten av sina restauranger i innerstan.

– Vi saknar en del riktigt trafiknära lägen i Stockholm som vi redan har i bland annat Malmö och Göteborg. Vi vill ha mer trafiknära lägen både ut med vägar, knutpunkter samt tåg- och busstationer och där finns det rätt bra potential i Stockholm.

Idag ha Subway funnits i 25 år i Sverige och genomgår nu en flerårig transformationsresa, där bland annat tillväxten inkluderas. Men även att uppdatera sina subs.

– Bland annat har vi adderat Subway Melt som är grillade subs i vår klämgrill. Vi adderade den produkten i vintras och det har inte hänt förut att vi har adderat en ny kategori på det sättet. Sen kommer det komma ytterligare adderingar i sortimentet, säger Ricky Simonsson.

Något som Subway har tagit lärdom av ur kriser som coronapandemin och lågkonjunktur är att matcha kundernas plånböcker för att lyckas behålla gästerna.

– Efter corona, lågkonjunktur och höga räntor har vi märkt att det är viktigare än någonsin att ha ett priserbjudande som är starkt för att möta efterfrågan, så vi har precis lanserat något som kallas Savers Subs för att driva trafik till restaurangen och kunna vara med och konkurrera med lite bättre pris för gästerna.

Artikeln är en del av vårt tema om Etablering.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049